برنامه سفر عالی در ایران

برنامه سفر عالی در ایران

گردش از دید توریست خارجی:

ایران کشوری است که به طرز باورنکردنی دست کم گرفته شده با تاریخ بسیار زیاد، دوستانه ترین مردم و نفس گیرترین معماری. با گذراندن ۲ هفته در آنجا، من واقعاً معتقدم که باید در لیست سطل هر مسافری باشد. با این حال، زیبایی این کشور به ندرت در رسانه ها نشان داده می شود. متأسفانه همیشه زیر فیلم‌های ترسناکی که فقط دنیای سیاست را منعکس می‌کنند، مدفون است.

این راهنما در مورد زیباترین مکان‌های ایران قصد دارد جنبه‌هایی از ایران را به شما نشان دهد که به ندرت – اگر هرگز – در اخبار نشان داده می‌شوند: زیبایی مناظر آن، جزئیات معماری خیره‌کننده آن، مهمان‌نوازی مردم محلی، ویژگی‌های منحصربه‌فرد. روستاهایی که هنوز سنت های چند صد ساله خود را حفظ کرده اند و خیلی چیزهای دیگر.

همچنین می‌توانید یک برنامه سفر ۲ هفته‌ای دقیق به ایران را با اطلاعات زیادی در مورد آنچه در ایران ببینید، در ایران چه کاری انجام دهید، چگونه در این کشور لباس بپوشید، و سایر نکات مفید داخلی پیدا کنید.

اگر شهروند آمریکایی، کانادایی یا بریتانیایی هستید، بخش کاملی در این راهنما به نحوه ورود و کاوش در ایران اختصاص داده شده است— ساده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید! امیدوارم آنچه می خوانید الهام بخش شما باشد تا از این کشور برجسته خاورمیانه نیز دیدن کنید. واقعاً سزاوار توجه مثبت بیشتری است.

آیا ایران زیباست؟
دلایل زیادی وجود دارد که چرا ایران قلب شما را خواهد دزدید. اول از همه، معماری در این کشور کاملاً حیرت انگیز است. شما به برخی از بهترین مساجد و کاخ های ایرانی در جهان نگاه می کنید که قرن ها در طول پادشاهی ها و سلسله های متعدد پابرجا بوده اند. شما در مورد تاریخ باورنکردنی پشت این جاذبه ها خواهید آموخت و نگاهی اجمالی به زندگی در طول امپراتوری ایران خواهید داشت. طرفداران تاریخ، اینجا جای شماست!

برنامه سفر 2 هفته ای عالی در ایران

 

حتی اگر اهل تاریخ نباشید، باز هم می توانید ساعت ها به تحسین کاشی کاری های پیچیده روی ساختمان ها بپردازید. واقعاً منظره شگفت انگیزی است. ایران همچنین مملو از طبیعت خیره کننده، خانه های سنتی شیک و باغ های جذاب است. حتی رستوران ها و اقامتگاه های این کشور با شکوه با پنجره های رنگارنگ رنگارنگ تزئین شده اند. سفر به ایران بسیار بیشتر از یک تجربه بصری دلپذیر است. از نظر فرهنگی نیز به همان اندازه غنی است. غذاهای محلی را باید امتحان کنید، مردم محلی خوش‌آمد بیش از حد مشتاق هستند که با شما گفتگو کنند، و به احتمال زیاد از شما دعوت می‌شود که یک یا دو وعده غذایی را نیز در خانه‌هایشان میل کنید.

محل اقامت در ایران
اولین چیزی که در مورد اقامتگاه ها در ایران باید بدانید این است که بسیاری از وب سایت ها از جمله Booking.com هتل های ایران را در لیست ندارند، بنابراین رزرو هتل ممکن است کمی پیچیده تر از حد معمول باشد. با این حال، چند گزینه عالی در Hostelworld وجود دارد، جایی که من تمام اقامتگاه هایم را پیدا کردم و رزرو کردم.

بهترین مکان‌ها برای بازدید در ایران: مروری سریع
روز اول: تهران
روز دوم تا سوم: شیراز
روز چهارم: سفر یک روزه به تخت جمشید
روز پنجم تا ششم: کرمان
روز هفتم تا هشتم: یزد
روز نهم تا یازدهم: اصفهان
روز ۱۲ – ۱۳: کاشان
روز چهاردهم: سفر یک روزه / سفر نیم روزه به ابیانه

روز اول: تهران
شما به احتمال زیاد به پایتخت شلوغ تهران پرواز خواهید کرد و ارزش آن را دارد که حداقل یک روز را در اینجا بگذرانید زیرا این شهر خانه یکی از تاریخی ترین مکان های ایران است.

کاخ گلستان، تهران

کاخ گلستان، تهران
یکی از بهترین کارهایی که در تهران باید انجام دهید، بازدید از باشکوه ترین بنای تاریخی شهر یعنی سایت یونسکو کاخ گلستان است. این مجموعه باشکوه، اقامتگاه رسمی سلسله قاجار (که بین سال‌های ۱۷۸۹ تا ۱۹۲۵ بر ایران حکومت می‌کردند) بود و ترکیبی قابل‌توجه از سبک‌های معماری ایرانی باستان و معاصر اروپایی را به نمایش می‌گذارد که مشخصه بسیاری از هنرهای ایرانی در قرن‌های ۱۹ و ۲۰ بود. شما به راحتی می توانید نیم روز را به تماشای ۱۷ سازه تشکیل دهنده کاخ گلستان بگذرانید، از جمله تالارهای دیدنی، اتاق ها، موزه ها و باغ ها. همه آنها در زمان حکومت شاهان قاجار ساخته شده اند. کاخ گلستان کاملاً بزرگ است و فهمیدن اینکه از کجا باید بازدید خود را شروع کنید می تواند بسیار دشوار باشد. تعدادی از مکان‌های کلیدی که نمی‌خواهید از دست بدهید عبارتند از: کریم خانی نوک، که محل سکونت سابق بنیانگذار سلسله زند (۱۷۵۱ تا ۱۷۷۹) و تالار آینه درخشان است که برای عروسی‌های سلطنتی استفاده می‌شده است. تاج گذاری ها عمارت خورشید را نیز از دست ندهید، کاخی که منظره ای پانوراما از شهر را برای شاهان ارائه می دهد، و تالار درخشان که به خاطر نمایش باورنکردنی آینه کاری های صنعتگران ایرانی معروف است. برای گشت و گذار در کل کاخ گلستان احتمالاً ۲ تا ۳ ساعت طول می کشد. بعد از کلی قدم زدن می توانید در کنار حوض زیبای باغ اصلی استراحت کنید. در کنار کاخ، بازار بزرگ شلوغ تهران را نیز خواهید دید که مکانی عالی برای دیدن زندگی محلی است.

برج آزادی، تهران

برنامه سفر 2 هفته ای عالی در ایران
برج بی‌نظیر آزادی نمادین‌ترین بنای دیدنی تهران است و مطمئناً ارزش دیدن در زمان اقامت در پایتخت را دارد. در سال ۱۹۷۱ تکمیل شد و توسط یک دانشجوی معماری به عنوان ادای احترام به ۲۵۰۰ سالگرد امپراتوری ایران طراحی شد.

این برج سبک بسیار متمایزی دارد که معماری سنتی ایرانی را با تأثیرات مدرن ادغام می‌کند—شما می‌توانید این موضوع را کاملاً با طاق بزرگ ایوان آن که با ۸۰۰۰ قطعه سنگ مرمر سفید پوشانده شده است، مشاهده کنید. میدان آزادی، جایی که برج در آن قرار دارد، بسیار نمادین است: تظاهرات زیادی در طول انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ در آنجا اتفاق افتاد، و هنوز هم یک مکان محبوب برای تظاهرات امروز است.

می‌توانید با استفاده از آسانسور یا پله‌ها از برج آزادی بالا بروید تا منظره زیبایی از شهر را از بالا ببینید. در پایه برج، تعدادی گالری و یک کافه نیز خواهید یافت.

امامزاده صالح، تهران

امامزاده صالح، تهران
اگر وقت بیشتری در تهران دارید، از امامزاده صالح که به مسجد تجریش نیز معروف است، سری بزنید. این مکان محل آرمیدن صالح پسر موسی الکاظم (امام هفتم شیعیان) است. شما شاهد کاشی کاری های واقعا خیره کننده ای بر روی مناره ها و گنبد مسجد خواهید بود و فضای داخلی با آینه کاری های درخشان تزئین شده است، چیزی که در زیارتگاه های ایرانی کاملاً متداول است. همچنین می‌توانید در نزدیکی بازار رنگارنگ تجریش توقف کنید و سوغاتی‌هایی را به دست آورید و نگاهی اجمالی به زندگی محلی داشته باشید. یک اتوبوس شبانه بسیار راحت از تهران شما را در صبح وارد شیراز می کند (به جای آن می توانید یک پرواز کوتاه نیز داشته باشید). شیراز را اغلب به عنوان شهر شاعران و باغ ها می نامند. ۲ روز را صرف کشف این شهر تاریخی هنری کنید.

مسجد نصیرالملک شیراز

مسجد نصیرالملک شیراز
شیراز مملو از مساجد باشکوه است، اما چیزی که جایزه را می گیرد، مسجد دیدنی نصیر الملک (که معمولاً به نام مسجد صورتی نیز شناخته می شود) است. این مسجد که در سال ۱۸۸۸ در زمان سلسله قاجار تکمیل شد، به خاطر پنجره‌های رنگارنگ رنگارنگش که به آفتاب صبحگاهی اجازه می‌دهد نمایش نوری باشکوهی را روی زمین اجرا کند، مشهور است. به همین دلیل مسجد نصیرالملک در بین عکاسان بسیار محبوب است و قطعا یکی از زیباترین مکان های ایران است. بدون دیدن رنگ های رنگین کمان و انعکاس نور جادویی در این مسجد نمی توانید به ایران سفر کنید! این چیزی واقعاً منحصر به فرد است و واقعاً به نظر می رسد که شما در حال قدم گذاشتن در داخل یک کالیدوسکوپ هستید.

دختری در داخل مسجد صورتی در شیراز، ایران نشسته است

مسجد نصیرالملک از بیرون نیز خیره کننده است. حیاط شگفت انگیزی با حوض دارد و کاشی کاری های پر جنب و جوش آن نمادی از تأثیرات غربی بر معماری ایرانی در قرن نوزدهم است. در واقع، بسیاری از کاشی‌های مورد استفاده در ساخت این مسجد (و بسیاری از بناهای دوره قاجاریه) از فرانسه، آلمان و انگلستان وارد شده است.

بر روی این کاشی ها عناصر هنری معمول اروپایی مانند تصاویر مناظر، زنان و معماری اروپایی به تصویر کشیده شده است. شما به راحتی می توانید ساعت ها به تحسین جزئیات کاشی کاری در داخل و خارج این مسجد بپردازید!

زیارتگاه شاه چراغ، شیراز

زیارتگاه شاه چراغ، شیراز
نه چندان دور مسجد نصیرالملک یکی از مقدس‌ترین مکان‌های شیراز است – حرم مطهر شاه‌چراغ که نام آن به «پادشاه نور» ترجمه می‌شود. داستان جالبی پشت این نام نهفته است: تقریباً در سال ۹۰۰ پس از میلاد، مسافری نور مرموزی را که از دور می دید دنبال کرد و در نهایت به یک قبر نورانی برخورد کرد. جسد یک شخصیت مهم مسلمان در داخل آن پیدا شد و پس از آن مقبره ای برای نگهداری آن قبر ساخته شد.

با گذشت زمان، این سایت گسترش یافت و تبدیل به یک مقصد مهم زیارتی برای مسلمانان شیعه شد.

امامزاده شاه چراغ امروزه پس از دوره‌های متعدد بازسازی، بنای مورد تحسین گردشگران از سراسر جهان است. فضای داخلی حرم حتی از نمای بیرونی آن دیدنی‌تر است. همانطور که به داخل قدم می گذارید، آینه کاری فوق العاده پیچیده ای که دیوارها و سقف ها را می پوشاند و مانند الماس می درخشد و می درخشد غرق می شوید. این واقعاً یک منظره گرانبها است.

 

باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز
شیراز نه تنها مملو از مساجد و زیارتگاه‌های خیره‌کننده است، بلکه خانه یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی در ایران است – میراث جهانی یونسکو باغ ارم. ارم در قرآن به بهشت پر برکت اطلاق می شود و با قدم زدن در این باغ، این احساس بیشتر ملموس می شود.در واقع، شما توسط بیش از ۴۵ گونه گیاه، ۲۰۰ گونه گل رز و درختان میوه بی‌شماری، از جمله درخت سرو معروف ۳۰۰۰ ساله احاطه خواهید شد. با صدای جیر جیر پرندگان و بوی شکوفه ها در اطراف شما، سخت است که در این مکان دلربا احساس آرامش نکنید.هیچ کس نمی داند که باغ ارم دقیقا چه زمانی ساخته شده است، اما گفته می شود که در قرن سیزدهم در زمان سلجوقیان تکمیل شده است. سپس چندین بار به تصویب رسید و بازسازی شد تا اینکه به دانشگاه شیراز که امروزه مالک باغ است، تحویل داده شد. در کاخ باشکوه روبروی حوض نیز می‌توانید کاشی‌هایی را مشاهده کنید که اشعار حافظ شاعر نامدار پارسی‌نگار روی آن نقش بسته است.

مسجد وکیل شیراز

مسجد وکیل شیراز
سفر به شیراز بدون بازدید از مسجد باشکوه وکیل کامل نمی شود، مکانی که عکاسان و علاقه مندان به معماری از آن لذت می برند. این مسجد که در سال ۱۷۷۳ در زمان سلسله زند تکمیل شد، دارای ویژگی متمایز از ۴۸ ستون مارپیچ است که زیبایی بسیار منحصر به فردی را ایجاد می کند. مساجد زیادی در ایران پیدا نمی کنید که شبیه این باشند!

مسجد وکیل نیز نسبت به سایر جاذبه های گردشگری شیراز بسیار آرامتر است. فضای واقعاً آرامی در داخل وجود دارد. من شدیداً توصیه می‌کنم در اوایل صبح، درست زمانی که در باز می‌شود، از آن بازدید کنید، زیرا احتمالاً تنها شما در آنجا خواهید بود – یک تجربه واقعاً جادویی.

آرامگاه حافظ شیراز

آرامگاه حافظ شیراز
آرامگاه حافظ در داخل باغ مصلی در شمال شیراز قرار دارد، مکانی مملو از شور و حال شاعرانه و برای مردم محلی اهمیت زیادی دارد.حافظ متولد شیراز (۱۳۱۵-۱۳۹۰) یکی از برجسته‌ترین و محبوب‌ترین شاعران پارسی‌گوی تمام دوران به‌شمار می‌رود. او اساساً شکسپیر ایران است – یک قهرمان ملی و یک پیامبر برای ایرانیان. مجموعه‌ای از آثار او را می‌توان در دیوان معروف دیوان پیدا کرد و ایرانیان در همه اعصار آن را به‌طور گسترده می‌خوانند. در واقع تقریباً هر خانواده ای در ایران نسخه ای از این کتاب را دارد.

امروزه آرامگاه حافظ در داخل غرفه‌ای روباز در زیر گنبدی باشکوه با کاشی‌های معرق پیچیده قرار دارد. باغ اطراف فضای آرامش بخشی کاملی را فراهم می کند تا در اهمیت این مکان غوطه ور شوید و اگر هوس آن را دارید، برخی از اشعار حافظ را بخوانید. همچنین مردم محلی را خواهید دید که برای ادای احترام به این شاعر بزرگ، به ویژه در روز ۱۲ اکتبر – روز ملی حافظ، دور آرامگاه جمع شده اند.

دریاچه مهارلو، شیراز

دریاچه مهارلو، شیراز
شیراز را بدون بازدید از دریاچه خیره کننده مهارلو که به دلیل وجود جزر و مد قرمز در آب شور آن به دریاچه صورتی نیز معروف است را ترک نکنید. این شگفتی طبیعی شگفت‌انگیز تنها یک ساعت با ماشین از شیراز فاصله دارد و اگر می‌خواهید شاهد مناظر زیبای اطراف شهر باشید، ارزش گشت و گذار را دارد. بهترین زمان برای بازدید از این دریاچه نمک بین ماه های جولای و سپتامبر است، زمانی که آب دریاچه بیشتر تبخیر می شود و رنگ صورتی آن را شدیدتر می کند. به همین دلایل، دریاچه در طول فصل بارانی (آوریل تا ژوئن) احتمالا کمتر صورتی رنگ خواهد بود. دوربین خود را فراموش نکنید، زیرا این مکان قطعا یکی از زیباترین نقاط ایران است.

پرسپولیس – یکی از معروف ترین مکان های ایران

پرسپولیس - یکی از معروف ترین مکان های ایران
در حدود ۶۰ کیلومتری (۳۷ مایلی) شمال شرقی شیراز، مکانی با ارزش تاریخی باورنکردنی است: سایت یونسکو تخت جمشید، پایتخت تشریفاتی باشکوه امپراتوری هخامنشی (۵۵۰-۳۳۰ قبل از میلاد) و مایه افتخار ایرانیان.

سفر یک روزه برای کاوش در خرابه های باستانی این شهر یکی از برترین کارهای ایران است. با قدم زدن در میان ستون‌ها، طاق‌ها و بقایای کاخ‌های با شکوه، احتمالاً نسبت به تاریخ گسترده ایران باستان بسیار کوچک و فروتن خواهید بود.

اعتقاد بر این بود که تخت جمشید توسط داریوش اول در حدود ۵۱۸ قبل از میلاد ساخته شد و ساخت آن حدود ۱۲۰ سال طول کشید. داریوش اول به عنوان پادشاهی بسیار مهربان شناخته می شد که به طور منظم به کارگران ساختمانی حقوق می داد و با آنها بسیار خوب رفتار می کرد که برای پادشاهان آن زمان غیرعادی بود.

تا به امروز، عملکرد اصلی تخت جمشید یک راز باقی مانده است، اگرچه گمان می رود که یک مجموعه تشریفاتی بزرگ بوده است که فقط به صورت فصلی اشغال می شده است.

متأسفانه اسکندر مقدونی در سال ۳۳۰ قبل از میلاد به ایران هخامنشی حمله کرد و به عنوان انتقام مستانه تخت جمشید را ویران کرد. پس از سوزاندن شهر، او از ۵۰۰۰ شتر و ۲۰۰۰۰ قاطر برای حمل تمام طلا و نقره ای که در آنجا یافت استفاده کرد. تخت جمشید سرانجام در دهه ۱۹۳۰ توسط یک باستان شناس فرانسوی کاوش شد.

نقش رستم

برنامه سفر 2 هفته ای عالی در ایرانرستم
تنها ۱۰ دقیقه با ماشین از تخت جمشید، نقش رستم، گورستان سلطنتی امپراتوری هخامنشی فاصله دارد. با نزدیک شدن به تخت جمشید، راننده تاکسی یا راهنمای تور شما معمولاً این مکان را در برنامه سفر یک روزه شما قرار می دهد، و قطعاً ارزش این را دارد که در اینجا توقف کنید تا چهار مقبره باشکوه شاهان باستانی ایران را که بر روی سنگ تراشیده شده اند، تحسین کنید.

مورخان هنوز در مورد اینکه کدام پادشاهان در داخل مقبره ها دفن شده اند بحث می کنند. آنها فقط مطمئن هستند که یکی از آنها پادشاهی است که تخت جمشید را ساخته است – داریوش اول، اما سه نفر دیگر داریوش دوم، اردشیر اول و خشایارشا یکم هستند. پادشاهان به عنوان چهره های خداگونه

حکاکی های دیگری نیز وجود دارد که نبردهای پیروز شده توسط امپراتوری هخامنشی را به تصویر می کشد. با این حال، شاید جالب‌ترین آنها، کنده کاری است که به قدری قدیمی است که به نظر می‌رسد این مکان حتی قبل از وجود ایران هخامنشی نیز مورد استفاده بوده است.

قلعه راین

برنامه سفر 2 هفته ای عالی در ایران
سفر خود را در کرمان با بازدید از دومین قلعه خشتی بزرگ جهان یعنی قلعه باشکوه راین آغاز کنید. این بنای باشکوه که در دوران ساسانیان (۲۲۴ تا ۶۵۱ میلادی) ساخته شده است، با شکوه از کویر بیرون آمده، نفس شما را بند می آورد و شما را در هیبت مطلق فرو می برد. در زمان حضورتان در ایران حتما باید ببینید! این قلعه نیز با وجود بلایای طبیعی که مجبور به تحمل آن بود، واقعاً به خوبی حفظ شده است. گفته می شود که تا حدود ۱۵۰ سال پیش حدود ۵۰۰۰ نفر در این ارگ زندگی می کردند و بنای فعلی که می بینید بر روی خرابه های یک قلعه قدیمی ساخته شده است.

قلعه راین به سه قسمت تقسیم می شد: بخشی برای پادشاهان، بخشی برای اربابان و ثروتمندان و بخشی برای مردم عادی. دیوارها و برج ها هر یک از این مناطق را از هم جدا می کردند.

این قلعه در مسیر تجاری اصلی قرار داشت و به همین دلیل مرکز محبوب کاروان‌ها و بازرگانان بود. همچنین در اینجا کارگاه‌های زیادی وجود داشت که افراد تفنگ، چاقو و شمشیر می‌ساختند. امروزه هنوز هم می توانید برخی از آنها را در کنار ورودی ببینید.

کلوت ها (کویر دشت لوت)

برنامه سفر 2 هفته ای عالی در ایران
گوهر استان کرمان بی شک دشت لوت نفس گیر است، کویر نمک یونسکو که خانه برخی از صخره های رسی اثیری به نام کلوت ها است. من به شدت توصیه می کنم یک شب در اینجا کمپینگ کنید تا کاملاً در جادوی این مکان غوطه ور شوید، به خصوص اگر از تماشای ستارگان لذت می برید. بهترین راه برای انجام این کار این است که یک آژانس تور را استخدام کنید (بازدید از Kalouts یک گزینه عالی است) که شما را با یک ۴×۴ به اینجا می برد (به آن نیاز دارید تا واقعاً در بیابان سرمایه گذاری کنید). تور شما به راحتی می تواند قبل از حرکت به سمت صحرا (تقریباً ۳ ساعت رانندگی) در قلعه راین متوقف شود. شما می توانید به موقع برسید و شب را در اینجا بگذرانید و طلوع فراموش نشدنی خورشید را از کلوت ها تماشا کنید.

اشکال منحصر به فرد و باورنکردنی کلوت ها در اثر فرسایش ناشی از باد و آب شدید شکل گرفته است. برخی از این سازه‌های صخره‌ای به راحتی قابل بالا رفتن هستند و می‌توانید منظره فوق‌العاده‌ای از صحرا را از بالای آن مشاهده کنید.

شهر قدیم یزد

برنامه سفر 2 هفته ای عالی در ایران
شهر یونسکو یزد یکی از باستانی ترین شهرهای روی زمین است و قطعا ارزش آن را دارد که حداقل دو روز برای کشف جذابیت های منحصر به فرد آن وقت بگذارید. گشت و گذار در اطراف شهر قدیمی تاریخی بهترین راه برای شروع کاوش در این شهر است. شما بلافاصله جذب فضای آرام و آرام آن خواهید شد و همچنین احساس خواهید کرد که در حال سفر به گذشته هستید. شهر قدیم پر از دیوارهای خشتی، خانه‌های خشتی، حیاط‌های مخفی، مساجد باشکوه، پشت‌بام‌هایی با چشم‌انداز و تن‌ها بادگیر است (یزد در واقع به شهر بادگیرها ملقب است). گم شدن در شهر قدیمی بسیار آسان است. کوچه‌های باریک بی‌شماری به شما احساس می‌کنند که در حال قدم زدن در یک پیچ و خم هستید، اما صادقانه بگوییم که این هزارتویی است که نمی‌خواهید آن را ترک کنید!

مجتمع امیر چخماق یزد

برنامه سفر 2 هفته ای عالی در ایران

مجموعه خیره کننده امیر چخماق یکی از بزرگترین جواهرات شهر قدیمی یزد است. این میدان دارای یک مسجد باشکوه، یک حمام، یک مقبره و چندین کافه و رستوران است. همچنین بازاری در پشت میدان وجود دارد که می توانید کمی جیگر، کباب جگر محلی را امتحان کنید. شما فوراً عاشق فضای آرامش‌بخش میدان خواهید شد و مکانی عالی برای نشستن روی یک نیمکت، تماشای مردم و تحسین مسجد جذاب امیر چخماق است. مسجد امیر چخماق که در سال ۱۴۳۸ در زمان تیموریان تکمیل شد، ستاره میدان و نماد یزد است. این بنای ۳ طبقه از بیرون بسیار متفاوت از سایر مساجد ایران است. نمای آن متشکل از چندین طاقچه غرق شده متقارن است – یک منظره واقعاً منحصر به فرد.

باغ دولت آباد یزد

برنامه سفر 2 هفته ای عالی در ایران

باغ دولت آباد غرفه ای جذاب در داخل باغ یونسکو است و یکی از آرام ترین مکان های یزد است. این بنا که در سال ۱۷۵۰ ساخته شد، زمانی محل اقامت بنیانگذار سلسله زند، کریم خان زند بود. فضای داخلی غرفه به سادگی مسحور کننده است. با پنجره های رنگارنگ بزرگ رنگارنگ با انواع الگوها و طرح ها از شما استقبال می شود. توریست های محلی زیادی را خواهید دید که در آنجا عکس می گیرند! خود باغ نیز مکانی شگفت انگیز برای قدم زدن آرامش بخش است. یک استخر طولانی دارد که توسط درختان احاطه شده است و فضای آنجا فوق العاده آرام است.

قلعه سر یزد

برنامه سفر 2 هفته ای عالی در ایران
یکی از بهترین مکان‌های دیدنی ایران، قلعه سر یزد است، قلعه‌ای خشتی که در حدود ۵۰ کیلومتری (۳۱ مایلی) خارج از شهر یزد از کویر بیرون آمده است. با ماشین حدود ۵۰ دقیقه طول می کشد تا از شهر قدیمی یزد برسید، اما ارزش هر دقیقه سفر را دارد. کاوش در این قلعه باستانی یک تجربه فوق‌العاده خام و معتبر است زیرا به ندرت گردشگران دیگری در اطراف وجود دارند. احساس می کنید که یک کاوشگر واقعی هستید که کوچه های آرام، ورودی های مخفی و اتاق های متروکه ای را کشف می کند که شما را به گذشته می برد. قلعه سر یزد که در قرن هفتم ساخته شد، برای محافظت از یزد در برابر حملات و تهاجمات مورد استفاده قرار گرفت. مقدار زیادی غذا، غلات، طلا و سایر اشیاء قیمتی نیز در آنجا نگهداری می شد. این محل دارای ۳ طبقه و ۴۵۰ اتاق است و گم شدن در سرگردانی در اطراف بسیار آسان است.کاوش در این قلعه باستانی یک تجربه فوق‌العاده خام و معتبر است زیرا به ندرت گردشگران دیگری در اطراف وجود دارند. احساس می کنید که یک کاوشگر واقعی هستید که کوچه های آرام، ورودی های مخفی و اتاق های متروکه ای را کشف می کند که شما را به گذشته می برد. قلعه سر یزد که در قرن هفتم ساخته شد، برای محافظت از یزد در برابر حملات و تهاجمات مورد استفاده قرار گرفت. مقدار زیادی غذا، غلات، طلا و سایر اشیاء قیمتی نیز در آنجا نگهداری می شد. این محل دارای ۳ طبقه و ۴۵۰ اتاق است و گم شدن در سرگردانی در اطراف بسیار آسان است.

برج های سکوت زرتشتی یزد

برنامه سفر 2 هفته ای عالی در ایران
در حدود ۱۱ کیلومتر (۶.۸ مایل) دورتر از مساجد و خانه های خشتی شهر قدیمی یزد، مکان دیگری پر از تاریخ و سنت قرار دارد. برج‌های سکوت (همچنین به نام دخماس نیز شناخته می‌شوند) تا ۴۰ سال پیش، جایی بود که زرتشتیان مراسم تدفین خود را در آسمان انجام می‌دادند. زرتشتیان بر این باور بودند که وقتی مردم می میرند، بدن آنها به شیاطین آلوده و نجس می شود. بنابراین طبق سنت خود، اجساد را با قرار دادن آنها در ۳ دایره متحدالمرکز در بالای برج های سکوت، تطهیر می کردند. اجساد سپس در حالی که کرکس‌های صحرا جدا می‌شوند به آرامی تجزیه می‌شوند. استخوان‌ها به داخل برج‌ها منتقل شدند.این سنت به اوایل قرن نهم پس از میلاد باز می‌گردد، اما در دهه ۱۹۷۰ استفاده از این برج‌ها در ایران ممنوع شد، بنابراین زرتشتیان به استفاده از روش‌های تدفین دیگر روی آوردند. امروزه می‌توانید تا این برج‌ها که بر فراز تپه‌های کوچک قرار دارند، قدم بزنید. این مکان کاملاً باورنکردنی برای آشنایی با سنت های جامعه زرتشتی است.چیزی که در آنجا آموختم و واقعاً مرا تحت تأثیر قرار داد این بود که در اطراف برج ها، ساختمان هایی وجود دارد که قبلاً توسط نساسالارها – افرادی که مسئول خدمات تشییع جنازه بودند – زندگی می کردند. چون زمان زیادی را در اطراف اجساد می گذراندند، به دلیل ترس از شیوع بیماری های واگیردار که اجساد بسیاری با خود حمل می کردند، اصلاً اجازه ورود به روستا را نداشتند. با ایستادن در این مکان که توسط تاریخ و سنت زیادی احاطه شده است، نسبت به فرهنگ‌های مختلف که جهان ما را زیبا می‌کنند، و از اینکه چقدر باید یاد بگیرم، به طرز باورنکردنی متواضع و متحیر شدم.

میدان نقش جهان اصفهان

برنامه سفر 2 هفته ای عالی در ایران
بهترین راه برای شروع گشت و گذار در اصفهان، گذراندن مدتی در میدان باشکوه نقش جهان، قلب و نگین شهر است. این میدان یونسکو زیبایی های اصفهان را در خود جای داده است. این میدان که در سال ۱۶۰۲ در دوران صفویه ساخته شد، یکی از بزرگترین میدان های جهان است و در ۴۰۰ سال گذشته تغییر چندانی نکرده است. جو داخل میدان به سادگی باورنکردنی است. چشمه‌ها و باغ‌های وسط، آرامش و صفا را تراوش می‌کنند، اما بازارهای کناری مملو از حرکت و تحرک است. آنها همچنین مکان مناسبی برای گفتگوی دوستانه با مردم محلی هستند! در نهایت، مساجد و کاخ های اطراف میدان، نفس شما را بند می آورد. شکی نیست که میدان نقش جهان یکی از زیباترین نقاط ایران است و به راحتی می توانید یک روز کامل را در اینجا سپری کنید.

مسجد شاه، اصفهان – بهترین مکان های گردشگری ایران

برنامه سفر 2 هفته ای عالی در ایران
شاید بزرگ‌ترین جواهر میدان نقش جهان، مسجد خیره‌کننده شاه (همچنین به نام مسجد امام) باشد که کاشی‌های موزائیک رنگارنگ آن شما را کاملاً بی‌حوصله می‌گذارد. این مسجد یونسکو که در سال ۱۶۲۹ تکمیل شد، مظهر معماری ایرانی از دوران اسلامی و یکی از بزرگترین شاهکارهای سلسله صفویه (۱۵۰۱-۱۷۳۶) به شمار می‌رود. به محض دیدن این مسجد، دلیل آن را خواهید فهمید. به راحتی می توان ساعت ها را صرف تحسین جزئیات کاشی کاری روی دروازه ورودی کرد. پس از ورود به داخل، الگوها و خوشنویسی های خیره کننده تری به چشمان شما خوش آمد می گوید. این واقعاً یکی از شگفت انگیزترین چیزهایی است که می بینید. در زیر گنبد مرکزی مسجد، سنگی روی زمین قرار دارد که نقطه کلیدی آکوستیک ساختمان را مشخص می کند. از آنجا، صدا با صدای بلند در بقیه قسمت های مسجد طنین انداز می شود، به این معنی که امام می تواند آرام تر صحبت کند در حالی که هنوز توسط همه افراد داخل سازه شنیده می شود. زمانی که ما آنجا بودیم، بازدیدکنندگانی بودند که این را با آواز خواندن در آن نقطه و گوش دادن به صدای پژواک خود آزمایش می کردند. واقعا تجربه بی نظیری بود!

مسجد شیخ لطف الله اصفهان

برنامه سفر 2 هفته ای عالی در ایران

یکی دیگر از مکان‌های شگفت انگیز در میدان نقش جهان، مسجد شیخ لطف‌الله است که شاهکاری از صفویه است. ساخت این مسجد که در سال ۱۶۱۹ تکمیل شد، ۲۵ سال به طول انجامید و گفته می شود از نظر زیبایی و کیفیت از هر چیزی که در ایران ساخته شده است، فراتر رفته است. این مسجد قبلاً فقط برای استفاده از سلطنتی رزرو می شد – در واقع قرن ها به روی عموم بسته بود. همچنین به همین دلیل است که بسیار کوچکتر است و حتی کاشی کاری های باشکوه نسبت به مسجد شاه که مورد استفاده عموم قرار می گیرد، به نمایش می گذارد. اگر کاشی‌های معرق برجسته مسجد شاه شما را برانگیخت، منتظر بمانید تا از مسجد شیخ لطف‌الله ببینید! همچنین گفته شده است که شاه عباس (حاکم وقت) معمار را به ساختن تونلی از کاخ عالی قاپو (محل اقامت خود) به این مسجد واداشت تا زنان حرمسرای او بدون اینکه در انظار عمومی دیده شوند به اینجا برسند گفته شده است. هنگامی که ما بازدید کردیم، مردی محلی به ما گفت که اولین خارجی که از ایران امروزی بازدید می کند، بارها و بارها به کشور باز می گردد و تنها به این هدف که از این مسجد دیدن کند. او هر بار ساعت‌ها در این مسجد می‌ماند، و وقتی دلیلش را می‌پرسیدند، فقط می‌گفت: «شما تمام دنیا را اینجا می‌بینید». علیرغم اینکه فقط دو بار اینجا بودم، از صمیم قلب موافقم.

کاخ علی قاپو، اصفهان

برنامه سفر 2 هفته ای عالی در ایران
درست روبه‌روی مسجد شیخ لطف‌الله، کاخ عالی قاپو، یک مکان باورنکردنی یونسکو است که به عنوان اقامتگاه رسمی امپراتوران صفوی بوده است. این کاخ که در سال ۱۵۹۷ افتتاح شد، ۶ طبقه است و هر طبقه توسط یک پلکان مارپیچ به هم متصل شده است. در داخل، نگاه اجمالی جالبی به زندگی خانواده‌های امپراتوری در آن روزها خواهید داشت، و همچنین آثار هنری و نقاشی‌های خارق‌العاده گل‌ها را مشاهده خواهید کرد. با این حال، نکات برجسته این مکان، تزئینات گچبری ظریف سالن موسیقی در طبقه بالا است. خوانندگان و گروه‌های بسیاری در آنجا اجرا می‌کردند و سقف آن با شکل‌هایی از گلدان برای تقویت صدا استنسیل شده است. این واقعاً نمونه ای درخشان از هنر سکولار ایرانی است! همچنین می‌توانید از تراس کاخ منظره بسیار جالبی از میدان نقش جهان و مسجد شاه ببینید و از این که حدود ۴۰۰ سال پیش، جایی است که امپراتوران صفوی به تماشای مسابقه اسب دوانی و چوگان، یک ایرانی سنتی می‌پرداختند، شگفت زده شوید. بازی تیم اسب سواری!

پل خواجو، اصفهان

برنامه سفر 2 هفته ای عالی در ایران
یکی از آرامش بخش ترین کارهای اصفهان، بازدید از پل زیبای خواجو در شب است. این پل تاریخی در تاریکی به طرز فوق‌العاده‌ای روشن می‌شود و فضایی فوق‌العاده جادویی و صلح‌آمیز از خود بیرون می‌دهد. همچنین مکان مناسبی برای عکاسی و نگاهی اجمالی به زندگی محلی در ایران است، زیرا محل تجمع محبوب خانواده ها و نوجوانان است. این پل با کاشی کاری ها و نقاشی های بسیار زیبا تزئین شده است و در وسط آن کوشکی وجود دارد که شاه عباس دوم (هفتمین پادشاه صفوی) در آن پاتوق می کرده و زیبایی های زاینده رود را در زیر آن تحسین می کرده است. اما دلیل اصلی ارزش بازدید از این مکان این است که عصرها می توانید خوانندگان محلی را در زیر پل بیابید که موسیقی شگفت انگیز ایرانی را اجرا می کنند. فضای آنجا فراموش نشدنی است و اگر به فرهنگ ایرانی علاقه دارید واقعاً یک تجربه فراموش نشدنی است!

خانه ملاباشی ها اصفهان

برنامه سفر 2 هفته ای عالی در ایران
یکی از مکان‌هایی که در طول اقامت خود در اصفهان باید حتماً از آن بازدید کنید، خانه دیدنی ملاباشی (همچنین به عنوان خانه معتمدی شناخته می‌شود)، نفس‌گیرترین عمارت تاریخی است که من تا به حال قدم در آن گذاشته‌ام. این خانه به شما ایده بسیار خوبی از چگونگی ثروتمندان می‌دهد. در ایران در دوران زند (۱۷۵۱ – ۱۷۷۹) و قاجار (۱۷۸۹ – ۱۹۲۵) زندگی می کرد. ملاباشی منجم معروف قرن ۱۹ شاه بود و در این خانه زندگی می کرد، اما بسیاری از آنچه امروز می بینید به لطف خانواده معتمدی است که در سال ۲۰۰۰ این مکان را به دست آوردند و ۷ سال را صرف بازسازی آن کردند. شما به راحتی می توانید ساعت ها به تحسین جزئیات و نقش های باشکوهی بپردازید که اتاق ها و حیاط های این خانه تاریخی را تزئین می کنند. حتماً در طول روز از اتاق مهمان فوق‌العاده دیدن کنید تا رنگ‌ها و نورهای باورنکردنی که از شیشه‌های رنگی می‌تابند را ببینید – یکی از زیباترین مناظری که می‌توانید در ایران شاهد باشید!

کلیسای جامع ونک، اصفهان

پل خواجو، اصفهان
کلیسای خیره کننده وانک مکانی عالی برای آشنایی با جنبه دیگری از گذشته اصفهان است. در آغاز قرن هفدهم، شاه عباس به ۱۵۰۰۰۰ صنعتگر و کارآفرین ارمنی دستور داد کشور خود را ترک کنند و برای امپراتوری ایران کار کنند. او محله ارامنه ای در اصفهان به نام جلفای نو ایجاد کرد و اندکی بعد کلیسای وانک در آنجا برای جامعه ارامنه ساخته شد. از بیرون، کلیسای جامع ممکن است مانند یک ساختمان اسلامی معمولی دیگر به نظر برسد، اما فضای داخلی کاملاً نفس گیر است. مخلوطی بی نظیر از نقاشی های دیواری غنی، کنده کاری های طلاکاری شده و کاشی کاری های پیچیده را خواهید دید. این عناصر ترکیبی مسحورکننده از سبک‌های معماری اسلامی و ارمنی را نشان می‌دهند و واقعاً منظره‌ای قابل توجه است. در حیاط کلیسای جامع، بنای یادبود نسل کشی ارامنه ۱۹۱۴ – ۱۹۲۳ در ترکیه، کتابخانه ای حاوی ۷۰۰ کتاب دست نویس و موزه ای وجود دارد که در آن می توانید اطلاعات بیشتری در مورد تاریخ جامعه ارامنه در اصفهان کسب کنید. پس از بازدید از کلیسای جامع وانک، به میدان جذاب جلفا بروید – تنها ۵ دقیقه پیاده روی با آن فاصله دارد و چندین رستوران، کافه، و بوتیک محلی را در آنجا خواهید دید!