چه رنگ‌هایی باعث دور شدن پشه ها می‌شوند؟
جلوگیری از نیش پشه

جلوگیری از نیش پشه

چه رنگ‌هایی باعث دور شدن پشه ها می‌شوند:

تعداد کمی از آفات به اندازه پشه ها آزاردهنده هستند. وقتی هوا گرم است، فرار این آفات بالدار تقریبا غیرممکن به نظر می رسد. بدتر از همه، نیش پشه می تواند خارش و آزاردهنده باشد. متأسفانه، به نظر می رسد که برخی از افراد نسبت به دیگران هدف آسان تری برای این حشرات خونخوار هستند.

آیا پشه ها به رنگ های خاصی کشیده می شوند؟
بله، رنگ ممکن است پشه ها را جذب کند. لباس‌های تیره مانند مشکی، سرمه‌ای، آبی یا قرمز – وقتی با حرکت و تنفس ترکیب می‌شوند – این حشرات را راحت‌تر می‌توانند شما را پیدا کنند.

اما آیا پشه ها واقعاً می توانند رنگ را ببینند؟ آنها ممکن است قادر به تشخیص رنگ باشند، اما تنها در صورتی که دی اکسید کربن (CO2) در مجاورت آن باشد. علاوه بر این، برخی بوها و نشانه های بدن مانند گرما و بخار آب می توانند واکنش پشه ها به رنگ را تحریک کنند.

بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۲ توسط محققان دانشگاه واشنگتن انجام شد و در Nature Communications منتشر شد، پشه‌های تب زرد ممکن است جذب برخی رنگ‌ها شوند – به ویژه قرمز، نارنجی و فیروزه‌ای. یافته های تحقیق نشان داد که رنگ به تنهایی، در غیاب محرک بو مانند دی اکسید کربن، تاثیر قابل توجهی بر رفتار پشه ندارد. این تحقیق نشان می‌دهد که پشه‌ها تنها پس از شناسایی دی‌اکسید کربن (C02) که همه انسان‌ها هنگام تنفس آزاد می‌کنند، رنگ قرمز را ترجیح می‌دهند. با این حال، بدون دی اکسید کربن در نزدیکی منبع رنگ، پشه ها واکنش مشابهی به رنگ های خاص نشان نمی دهند.

چگونه پشه ها انسان ها را پیدا می کنند
پشه ها از روش های مختلفی برای یافتن میزبان خود استفاده می کنند که شامل انسان نیز می شود. این حشرات بینایی بسیار خوبی دارند و همچنین می توانند بوهای خاص و تغییرات دما را جذب کنند.

در اینجا تنها چند مورد از عواملی است که ممکن است انسان را برای پشه ها جذاب کند:

نفس
پشه ها از کف دست خود (ارگان های حس کننده بو که بین شاخک هایشان قرار دارند) برای تشخیص دی اکسید کربن که هنگام بازدم انسان تولید می شود، استفاده می کنند. غلظت بالای دی اکسید کربن می تواند نشان دهنده حضور میزبان باشد. پشه ها به شدت با این ماده شیمیایی هماهنگ هستند و می توانند میزبان را از حدود ۱۵۰ فوت دورتر ردیابی کنند.

عرق
پشه ها همچنین می توانند چندین ترکیب را در عرق انسان شناسایی کنند، از جمله اسید لاکتیک، اسید اوریک و آمونیاک. بیرون بودن در گرمای تابستان دمای بدن شما را افزایش می دهد و باعث تولید عرق می شود. نیش پشه اغلب در اطراف پاها، مچ پا، مچ دست و دست‌ها جمع می‌شود که مناطقی هستند که در معرض عناصر قرار دارند و احتمال بیشتری برای جمع‌آوری رطوبت دارند.

گروه خونی
اگرچه عجیب به نظر می رسد، محققان ژاپنی دریافته اند که افراد دارای گروه خونی O ممکن است بیشتر از افراد دارای گروه خونی A توسط پشه ها گزیده شوند.

در اینجا درباره گروه های خونی و پشه ها بیشتر بدانید.

گونه پشه ممکن است ترجیحات رنگ را تعیین کند
اگرچه مطالعه اخیر دانشگاه واشنگتن بر روی پشه های تب زرد (Aedes aegypti) متمرکز بود، زیرا آنها یکی از گسترده ترین گونه های پشه هستند، دو گونه دیگر وجود داشت که در آزمایشات بعدی گنجانده شدند. تیم تحقیقاتی مشاهده کردند که پشه های تب زرد رنگ های نارنجی، قرمز و فیروزه ای را ترجیح می دهند. با این حال، پشه خانه جنوبی و آنوفل استفنسی به رنگ های قرمز-نارنجی کشیده شدند. با در نظر گرفتن این موضوع، این امکان وجود دارد که گونه های دیگر ترجیحات رنگی متفاوتی داشته باشند.

پشه ها جذب چه رنگ هایی می شوند؟
پشه ها به چند دلیل رنگ های تیره را ترجیح می دهند. رنگ‌های تیره ممکن است سایه‌ها را تکرار کنند که احتمال بیشتری برای جذب و حفظ گرما دارند و به پشه‌ها این امکان را می‌دهند تا از آنتن پیچیده خود برای مکان‌یابی میزبان استفاده کنند.

جدا از جذب گرما، رنگ‌های تیره نیز برجسته می‌شوند، در حالی که رنگ‌های روشن با هم ترکیب می‌شوند. رنگ‌های تیره ممکن است دید پشه را از افق مسدود کنند و به آن اجازه می‌دهند شبحی را تجسم کند که آن‌ها آن را به عنوان میزبان (و وعده غذایی) بالقوه می‌شناسند. این به نوبه خود، پشه را قادر می سازد تا اشیاء دور را بهتر ردیابی کند.

یافته های اخیر مطالعه دانشگاه واشنگتن نشان داد که رنگ به تنهایی، در غیاب محرک بو مانند دی اکسید کربن، تاثیر قابل توجهی بر رفتار پشه ندارد. تحقیقات نشان می‌دهد که پشه‌ها تنها پس از شناسایی دی‌اکسید کربن که همه انسان‌ها هنگام تنفس آزاد می‌کنند، به رنگ‌های قرمز-نارنجی ترجیح می‌دهند.

یکی دیگر از دلایلی که پشه ها ممکن است به سمت قرمز و نارنجی کشیده شوند این است که تمام رنگ پوست انسان به عنوان یک رنگ قرمز نارنجی قوی در چشمان آنها ثبت می شود. رنگ‌های طیف قرمز-نارنجی وقتی با بوهای بیولوژیکی و وجود دی اکسید کربن در محدوده ۱۰۰ فوتی ترکیب شوند، برای پشه‌ها جذاب هستند.

پشه ها چه رنگ هایی را نادیده می گیرند؟
تیم تحقیقاتی از دانشگاه واشنگتن دریافتند که پشه‌ها معمولاً سفید، سبز و آبی را نادیده می‌گیرند.حشره شناسان مدت هاست که مفاهیم رنگ را به عنوان وسیله ای برای جذب پشه درک کرده اند. رنگ های روشن به عنوان یک تهدید برای پشه ها تلقی می شوند. به همین دلیل است که بسیاری از گونه ها از گاز گرفتن در زیر نور مستقیم خورشید اجتناب می کنند و به طور کلی در غروب و سحر فعال تر هستند، زیرا بسیار مستعد مرگ در اثر کم آبی هستند. بنابراین، رنگ های روشن ممکن است به طور غریزی نشان دهنده خطر باشند.

آیا برای جلوگیری از نیش پشه باید رنگ های خاصی بپوشم؟
برای کاهش احتمال نیش زدن پشه، می توانید لباس های سفید، سبز یا آبی را در نظر بگیرید. رنگ‌های روشن‌تر برای پشه‌ها کمتر از رنگ‌های تیره‌تر مانند سرمه‌ای و مشکی، قرمز یا نارنجی جذاب هستند.