علت صورتی بودن دریاچه صورتی چابهار
دریاچه صورتی چابهار

دریاچه صورتی چابهار

تالاب لیپار چابهار موقعیت جغرافیایی ویژه ای دارد که باعث شده است شرایط مناسبی را برای رویش و پرورش گونه های مختلفی از بلوط و گزنه داشته باشد. چون این گیاهان در آب این تالاب رشد می کنند. وجود همین گیاهان و رنگ خاص تالاب لیپار منظره ای فوق العاده زیبا را پدید آورده است که نمونه آن نه تنها در ایران بلکه در جهان بسیار نادر می باشد. دشتی در کنار این تالاب قرار دارد که اهالی این منطقه به آن دشتار یا عروس چابهار نیز می گویند. در زبان بلوچستانی دشتار به معنی نامزد می باشد و یا دختران جوانی است که هنوز ازدواج نکرده اند. دلیل نام گذاری این منطقه هم به این نام درختان سرسبز و جوانی است که در آن وجود دارد و منظره جالبی که ایجاد کرده اند.

اکو سیستم و دلیل صورتی شدن تالاب لیپار چابهار

تالاب لیپار صورتی چابهار

نحوه ی اکوسیستم تالاب در چابهار به صورت جذر و مد قرمز مایل به صورتی انجام می شود. که همین مسله خود یکی از دیدنی های سواحل جنوبی استان سیستان و بلوچستان به شمار می رود و برای بازدید کنندگان بسیار تعجب آور است و جذاب می باشد. اوج زیبایی این پدیده در دره لیپار قابل مشاهده است. جایی که به آن تالاب صورتی می ‌گویند. همان طور که در اوایل این صفحه گفتیم رنگ صورتی تالاب صورتی لیپار به دلیل وجود فراوان پلانکتون های گیاهی است که در آن وجود دارد و به رنگ قرمز مایل به صورتی دیده می شود. تقریبا چیزی حدود ۹۰ درصد از پلانکتون های گیاهی در این حوزه دیده می شوند. وفور مواد آلی و معدنی ای که از طریق رودخانه و خورهای متصل به خلیج بر اثر بارندگی های محلی به این حوزه نیز هدایت می شوند مزیدی بر علت می باشند. همین موضوع خود سبب افزایش زیاد تولیدات بیولوژیکی در بعضی از فصول می شود. به طوری که این عوامل به همراه جریانات دریایی حاصل از طوفان‌ های مونسون که از ویژگی‌ های منحصر به‌ فرد حوزه اقیانوسی دریای عمان است. نمونه آن در ساحل صخره ای چابهار نیز مشاهده می شود، موجب افزایش بیش از حد تعداد پلانکتون‌ های گیاهی در ماه‌ های بعد از فصل مونسون (از اواسط خرداد تا اواسط شهریور ) می‌ شود.

دریاچه صورتی لیپار کجاست؟
این تالاب صورتی رنگ در جنوب شرقی ایران، استان سیستان و بلوچستان و در ۲۰ کیلومتری شرق چابهار قرار گرفته است. برای رسیدن به آن از طریق بندر چابهار، کمتر از ۲۰ دقیقه زمان لازم است تا با رانندگی در جاده ساحلی چابهار به گواتر شاهد کوه‌های اطراف این تالاب و روستای رمین در نزدیکی این تالاب باشید.

شکل گیری دریاچه صورتی لیپار

این تالاب از آب هایی که در بین دره ای بین دو کوه جمع شده است به وجود آمده. آب هایی که از طریق بارندگی و طوفان های دریایی به صورت سرگردان در سطح زمین جاری هستند در این تالاب به هم می پیوندند. محیط زیست تالاب شرایط مناسبی برای زیست گونه های گیاهی و جانوری خاصی شده است. پرندگان مهاجر زیادی را در سفر به این تالاب صورتی می توانید ببینید. طول دریاچه لیپار بیش از ۱۴ کیلومتر است و فضای آن بسیار بکر به نظر می رسد.

رمز صورتی بودن دریاچه لیپار چابهار
اکوسیستم جالب تالاب لیپار، تصور همیشگی ما از رنگ دریاها و دریاچه‌ها با رنگ آبی را به چالش کشیده است و با رنگ صورتی و ساحلی پر از نمک، یک طبیعت زیبا برای گردشگری را رقم زده است.
جزر و مدها و طوفان‌های دریایی، پلانکتون‌های زیادی را جا به جا می‌کنند، به همین دلیل در ساحل چابهار شاهد جزر و مد قرمز رنگ هستیم ولی این رنگ متمایل به قرمز در تالاب لیپار با زیبایی و شدت بیشتری نمایان می‌شود. این تالاب که از تلاقی آب‌های رودخانه و دریا در دشتی میان دو کوه شکل گرفته، تحت تاثیر زیادی از سیلاب‌ها، آب باران، جریان‌های دریایی حاصل از طوفان‌های مونسون و… قرار گرفته است و پلانکتون‌ها، مواد معدنی و آلی بسیاری را در خود جای داده است. افزایش بیش از حد پلانکتون‌ها در برخی فصول به ویژه اواخر پاییز سبب فعل و انفعالاتی در تالاب می‌شود که رنگ صورتی و گاهی قرمز را برای این تالاب به همراه دارد.

پوشش جانوری و گیاهی تالاب لیپار
این تالاب فصلی بکر در زمستان‌ها به دلیل شرایط آب‌و‌هوایی و پر آب بودن، به عنوان مقصد بسیاری از پرندگان مهاجر انتخاب می‌شود و زیستگاه حیوانات مختلفی است. از پوشش جانوری که در این تالاب و محیط آن زندگی می‌کنند می‌توان به مواردی مانند فلامینگو، طاووسک، حواصیل، پلانکتون‌های جانوری و گیاهی، گونه‌های مختلف نرم‌تنان و سخت‌تنان دریایی، مرغ ماهی‌خوار، خوتکا، ماهی‌های گوناگون، جلبک‌های دریایی، دوزیست‌ها، باقرقره، کبک، مرغابی، پلیکان، چنگر و… اشاره کرد.
همچنین تالاب لیپار به واسطه مواد معدنی و آلی، شرایط بسیار مناسبی برای رشد گیاهان متنوع را فراهم کرده است. مشهورترین گیاه این تالاب، پنبه وحشی است که مورد استفاده مردم محلی قرار می‌گیرد. از دیگر گیاهان این منطقه، گیاهان کویری مانند درختچه‌های گز، کهور، حرا، چش، بلوط و نی هستند.
در نزدیکی تالاب لیپار، جاذبه‌ای دیدنی به نام کوه‌های مینیاتوری وجود دارد که طی فرایندهای زمین‌شناسی و رسوب ماهی‌های اقیانوسی و جانداران سخت‌پوست دریایی تشکیل شده‌اند. این کوه‌های زیبا با سرسبز شدن در فصل بهار، منظره‌ای فوق‌العاده تماشایی را به وجود می‌آورند.

حال و هوای محلی اطراف تالاب لیپار
فضای محلی رایج در مناطق مختلف چابهار و اطراف این دریاچه، حس صمیمیت و سادگی مردم خونگرم این منطقه را به خوبی به شما انتقال می‌دهند. بازارچه‌های محلی اطراف آن با فروش انواع مختلفی از زیورآلات دست‌ساز، نمک دریایی، صدف، گوش‌ماهی، محصولات کشاورزی و… شما را با انواع صنایع دستی و محصولات منطقه آشنا می‌کنند. گاهی ممکن است صدای موسیقی محلی به گوشتان بخورد که حس و حال عجیبی دارد. در اطراف دریاچه شترهایی نیز دیده می‌شوند که با نمادهای محلی تزئین شده‌اند و سواری بر آن‌ها یکی از تفریحات جذاب منطقه تالاب لیپار به شمار می‌روند. همچنین لذت چشیدن غذاهای محلی چابهار در اطراف این تالاب، از تجربه‌های فراموش نشدنی در این سفر به شمار می‌رود.

جاذبه های دریاچه لیپار

دریاچه صورتی به دلیل شرایط مناسب خود پوشش گیاهی و جانوری خاصی را در خود پرورش داده است. درختچه های بلوط و گزنه چشم انداز زیبایی را در این منطقه به وجود آورده است. این گیاهان که از آب نیز سر بر آورده اند این مکان را تماشایی تر کرده اند. انواع بوته ها و درختچه ها با شکل و ظاهری که مخصوص این ناحیه است یک مکان گردشگری زیبا به وجود آورده اند. جالب است بدانید در این منطقه پنبه وحشی نیز می روید که اهالی از آن استفاده می کنند.

پرنده های تالاب

پرندگانی چون فلامینگو و انواع حواصیل، کشیم، باقرقره، عقاب و مانند اینها را در این تالاب می توانید از نزدیک ببینید. این آبگیر پرندگان مهاجری زیادی را به طرف خود جذب می کند که نتیجه آن به وجود آمدن زیستگاهی از گونه های نادر است. انواع پلانکتون گیاهی و جانوری و گونه های نرم تنان و چندین نوع ماهی و جلبک و انواع سخت پوستان را در این دریاچه می توانید بیابید. این دریاچه پدیده ای بی همتاست که نمونه آن را کمتر جایی می توان یافت.