دستور پخت غذا در طبیعت
دستور پخت غذا در طبیعت

دستور پخت غذا در طبیعت

آشپزی در طبیعت یکی از لذت‌بخش‌ترین کارها برای گردشگران می‌باشد. پختن غذا در طبیعت و میل کردن آن در بین منظره‌های زیبا، باعث رقم زدن خاطره‌ای لذت بخش می‌شود. علاوه بر این که غذا برای بدن بسیار ضروری و مهم می‌باشد و اگر پختن غذا در دل طبیعت صورت گیرد، باعث دلچسب‌تر شدن غذا میشود. قطعا همه شما در طبیعت غذا خورده‌اید و از لذت بخش بودن آن اطلاع دارید. امروز در این مقاله می‌خواهیم شما را با روش‌های آشپزی در طبیعت، ابزار مورد نیاز و در آخر چند غذای ساده و قابل پخت در طبیعت را به شما معرفی میکنیم.

شاید درست کردن آتش برای پخت غذا و حس کردن لذت آشپزی در طبیعت کار ساده‌ای به نظر برسد، اما باز هم نکاتی به همراه خود دارد که در ادامه با هم بررسی می‌کنیم:

  1. برای آتش درست کردن، ابتدا به اندازه کافی هیزم برای خود تهیه کنید.
  2. شما ممکن است با روش‌های مختلفی از پخت غذا روی آتش آشنا باشید. بر اساس آن روش، لوازم مورد نیاز را از قبل تهیه کنید (در ادامه این مقاله شما را با متداول‌ترین روش‌های آشپزی در طبیعت و پختن غذا روی آتش، آشنا می‌کنیم.)
  3. در کنار کبریت، سعی کنید ترجیحا ژل آتش زا یا الکل یا بنزین یا نفت و یا … را به همراه داشته باشید. (توجه کنید که چون نگهداری این موارد ممکن است خطرناک باشد، همراه داشتن یکی از این موارد برای درست کردن آتش، کافی است)
  4. مکانی که می‌خواهید برای درست کردن آتش انتخاب کنید، سعی کنید رطوبتی نداشته باشد و به اندازه کافی از درختان و گیاهان فاصله داشته باشد. البته ممکن در مکانی باشید که ایجاد چنین فضایی، برای شما ممکن نباشد. اما در هر صورت سعی کنید تا جایی که امکان دارد از این موارد فاصله لازم را داشته باشید.

جوجه کباب زغالی

جوجه کباب زغالی

یکی متداول‌ترین غذاهایی که در طبیعت سرو می‌شود، جوجه کباب است. شما ابتدا باید مرغ را در تکه‌های کوچک، خورد کنید. آن را در موادی که از پیاز، آبلیمو، سس مایونز، ادویه‌جات تشکیل شده است، قرار دهید و پس از چند ساعت که تکه‌های مرغ را درون آن مواد، نگهداری کردید، آن را به سیخ‌های فلزی یا چوبی، کشیده و روی زغال‌های آتش قرار دهید. این غذا یک لذت آشپزی در طبیعت به معنای واقعی را برای شما ایجاد می‌کند.

کباب ماهی روی زغال

کباب ماهی روی زغال

ماهی‌های مختلفی را می توان روی آتش و زغال، کباب کرد. ماهی نیز همانند جوجه کباب باید در مواد مخصوص خود به مدت چند ساعت قرار بگیرد تا طعم فوق‌العاده را بعد از کباب شدن، برای شما ایجاد کنند. معمولا ماهی کبابی را با برنجی که روی شعله کم آتش به صورت دمی، آماده شده است. سرو می‌کنند. البته که انواع برنج را نیز می‌توان به عنوان یک غذای راحت برای درست کردن در طبیعت، دانست.

برگر زغالی

برگر زغالی

برگر زغالی یکی از محبوب‌ترین غذاهایی است که برای هر فردی، سرو آن در طبیعت، لذت فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. شما هم می‌توانید انواع همبرگرهای آماده را آتش و زغال، درست کنید و همچنین می‌توانید خودتان برگر خانگی را درست کرده و سپس آن را روی آتش درست کنید. گوشت چرخ کرده پیاز تخم مرغ پودر سوخاری سس خردل یا کچاپ (اختیاری) نمک، فلفل سیاه موادی است که شما برای تهیه برگز زغالی، به آن نیاز دارید.

املت گوجه با پنیر

املت گوجه با پنیر

البته که انواع املت را می‌شود روی آتش درست کرد، اما این املت طعم لذت بخش دیگری را برای شما ایجاد می‌کند و برای آشپزی در طبیعت، فوق العاده است. کافیست ماهیتابه خود را روی آتش با شعله کم، بگذارید. روغن پس از داغ شدن، گوج را اضافه کنید. سپس تخم مرغ و در انتها، پنیر رنده شده. به همین سادگی این املت آماده می‌شود.

هات داگ کبابی

هات داگ کبابی

هات داگ یکی دیگر از غذاهایی است که طبیعت گردان برای آشپزی در طبیعت، آن را برای خود سرو می‌کنند. البته که این ساده‌ترین غذای ممکن است که با سس قرمز تند و نان تازه، برای همه لذت‌بخش می‌شود. کافیست سوسیس را به سیخ کشیده روی زغال‌های از قبل آماده شده، قرار دهید.

آب گوشت آتیشی

آب گوشت آتیشی

یک دیگ مسی نسبتا کوچک که برای تهیه آب گوشت، فوق‌العاده است یا دیزی سنگی، می‌تواند مزه حیرت‌انگیزی از یک آبگوشت روی آتش را برای شما ایجاد کند. گوشت آبگوشتی، گوجه به جای رب، سیب زمینی، ادویه مخصوص و حبوبات از قبل در آب خوابانده، را درون دیزی یا دیگ مسی، روی شعله کم آتش قرار داده و پس از ۱۲۰ دقیقه جدال نفس گیر گوشت ها با آتش، متوجه برتری آبگوشت خواهید شد.

مطمئنا این دستور غذا و روش‌های پخت غذا روی آتش برای شما کاربردی خواهد بود و تجربه متفاوتی از غذا پختن در طبیعت را برای شما ایجاد می‌کند.

لیست غذاهای مناسب برای طبیعت گردی

لیست غذاهای مناسب برای طبیعت گردی

  • ۱. پاستا
  • ۲. کنسرو گوشت یا ماهی
  • ۳. غلات صبحانه یا جو دوسر
  • ۴. سالاد سبزیجات
  • ۵. تخم مرغ و سیب زمینی آبپز
  • ۶. ذرت
  • ۷. ماهی دودی
  • ۸. میگو کبابی
  • ۹. سبزیجات سرخ شده
  • ۱۰. خورش حبوبات
  • ۱۱. املت و پنیر
  • ۱۲. همبرگر سبزیجات یا گوشت
  • ۱۳. مرغ سرخ شده
  • ۱۴. نودل
  • ۱۵. نان تست برشته با پنیر
  • ۱۶. خوراک گوشت یا سبزیجات
  • ۱۷. سوپ سیب زمینی
  • ۱۸. خوراک لوبیا
  • ۱۹. سوسیس کبابی
  • ۲۰. سیب زمینی و سس

ترفندهای کاربردی و نکات طلایی آشپزی در طبیعت

  1. ظروف یکبار مصرف همراه داشته باشید: ظروف یکبار مصرف بسیار سبک و پرکاربرد هستند و نیازی به شستشو نیز ندارند.
  2. دستورهای آشپزی ساده را پیدا کنید: به دنبال راه‌های ساده‌تر برای پخت هر غذا باشید و سعی کنید با حداقل مواد اولیه، یک غذای سریع و مقوی تهیه کنید.
  3. یک تابه همه کاره کوچک با خود ببرید: بهتره است ظرفی را برای پخت و پز همراه ببرید که برای انواع روش‌های کباب کردن، جوشاندن و پختن مناسب باشد.
  4. کیسه‌های پلاستیکی را فراموش نکنید: برای جمع کردن زباله ها، بسته‌بندی مواد اولیه و حمل وسایل می‌توانید از کیسه‌های پلاستیکی استفاده کنید.
  5. از طبیعت کمک بگیرید: در هنگام آشپزی در طبیعت، ایده بدی نیست که از مواد طبیعی در اطراف خود استفاده کنید. به طور مثال ممکن است بتوانید از شاخه ها برای کباب کردن مارشملو استفاده کنید.
  6. خلاق باشید: آشپزی در طبیعت فرصت خوبی است تا خلاقیت خود را در ایجاد غذا های متفاوت و ساده نشان دهید.

روش آشپزی در طبیعت

شما می‌توانید با تکنیک‌های مختلفی در طبیعت آشپزی کنید و غذاهای خوشمزه‌ای تهیه کنید. این تکنیک‌ها اغلب نیازی به وسایل مدرن یا گرانقیمت ندارد و بسیار کاربردی هستند. در ادامه ۸ روش آشپزی در طبیعت را بررسی می‌کنیم.

۱- پخت غذا روی آتش

ابتدایی‌ترین روش آشپزی در طبیعت، برافروختن آتش است. با این روش شما می‌توانید غذاهایی مانند گوشت یا هات داگ کبابی تهیه کنید یا حتی سبزیجاتی مانند گوجه و قارچ کباب کنید.

دقت کنید که آتش به اندازه کافی از درختان و بوته‌ها فاصله داشته باشد. شما می‌توانید غذاهای خود را در نزدیک آتش یا روی شعله بپزید. مراقب خطرات آتش باشید و آتش را بدون مراقبت رها نکنید.

۲- پخت غذا در اجاق هلندی

شما می‌توانید از یک قابلمه هلندی استفاده کنید. این روش برای آشپزی در فضای باز عالی است و می‌تواند به شما در پخت انواع خورش نیز کمک کند. در قابلمه‌های هلندی حتی می‌توانید در طبیعت نان تهیه کنید.

قابلمه را گرم کنید و مواد غذایی را در آن بریزید سپس اجازه دهید که غذا روی حرارت ملایم بپزد. درب این قابلمه می‌تواند گرما و رطوبت را حفظ کند و برای پخت آهسته غذا مناسب است.

۳- پخت غذا روی سنگ

در این روش شما باید یک سنگ بزرگ و صاف را روی آتش حرارت دهید. سپس غذا را روی آن قرار دهید تا پخته شود. این تکنیک می‌تواند برای پخت انواع گوشت و سبزیجات مناسب باشد.

این روش ممکن است کمی خطرناک باشد بنابراین در هنگام حرکت دادن سنگ مراقب باشد. هم زدن منظم غذا در این روش می‌تواند به پخت سریع‌تر و کامل‌تر غذا کمک کند.

۴- پخت غذا در فویل

استفاده از فویل یکی از ساده‌ترین روش‌های آشپزی در طبیعت است. شما می‌توانید غذا را در فویل بپیچید و اجازه دهید که با حرارت آتش پخته شود. در این تکنیک طعم و رطوبت سبزیجات حفظ می‌شود.

شما می‌توانید سبزیجات و ادویه‌های دلخواه خود را همراه پیچیدن غذا در فویل اضافه کنید. دقت کنید باید زمان کافی صبر کنید که غذا کاملا گرم شود و فویل کمی حباب دار شود.